دلایل بروز اضطراب جدایی در کودکان

شکل تصویر یک
دلایل بروز اضطراب جدایی در کودکان

در این مقاله از ایرانکیدزاپ مرکز پیش دبستانی مجازی و آموزش زبان انگلیسی آنلاین کودکان قصد داریم تا به بررسی عوامل ایجاد کننده اضطراب جدایی در کودکان بپردازیم.
وقتی کودکی از رفتن به مدرسه یا پیش دبستانی و مهد کودک امتناع کند و گریه و زاری به پا کند یا زمانی که از مادر جدا می شود، شروع به گریه و فریاد کند در این صورت این کودکان به اصطلاح اضطراب جدایی دارند.
اضطراب جدایی تا سن ۳ سالگی در کودکان امری طبیعی و شایع است اما از سن ۳ سال به بعد یک اختلال است و طبیعی نیست.

 برخی از کودکان هنگام جدایی از والدین مشکلی ندارند و به راحتی با این مسئله برخورد می کند اما تعدادی از کودکان جدایی از والدین برایشان سخت است. البته برخی از این کودکان تنها در ساعات یا روزهای اولیه تحمل جدایی را ندارند و بعد از آن به سرعت با محیط جدید سازگار می شوند. اما بعضی از آنها قدرت سازگاری با محیط جدید و جدا شدن از والدین یا افراد نزدیک به خود را ندارند. 

موضوع مهمی که باید به آن دقت کنید این است که اگر کودک پیش دبستانی دارید و او راضی به حضور در مهد کودک و پیش دبستانی نمی شود، باید ریشه این موضوع را بررسی کنید و نباید صرفا به این دلیل که پیش دبستانی مقطعی اجباری نیست با خود بگویید «حتما آمادگی حضور در جامعه را ندارد پس او را به پیش دبستانی نمی فرستم تا سال آینده که مجبور به ورود به دبستان شود» و نسبت به این موضوع بی تفاوت بمانید.

همانطور که اشاره شد ممکن است برخی از این کودکان فقط در روزهای اولیه اضطراب جدایی را تجربه کنند اما زمانی که با محیط و یا با پرسنل آن مرکز آشنا شوند این موضوع برطرف می شود. در بیشتر مراکز که با کودکان سروکار دارند پرسنل آنها راه حل هایی برای سازگاری کودکان با محیط دارند و اکثرا موفقیت آمیز است اما در برخی موارد حتی کمکی از از پرسنل آن مرکز بر نمی آید که در این صورت شما باید از یک مشاور کمک بگیرید و ریشه این مسئله را دریابید. در این قسمت به برخی از دلایلی که کودکان به اضطراب جدایی مبتلا می شوند اشاره می کنیم:
کودکانی که دچار اضطراب جدایی می شوند معمولاً نگرانی خاصی درباره والدین دارند گاهی اوقات والدین آنها بیماری خاصی دارد یا از موضوعی ناراحت است و کودک فکر می کند اگر از والدین خود دور بماند امنیت آنها یا خود به خطر می‌افتد. گاهی اوقات پدر و مادر یا دیگر اعضای خانواده با هم مشاجره های زیادی دارند که همین موضوع باعث می شود که کودک در هنگام جدایی احساس اضطراب کند. و یا مسائل مشابه ای که موجب نگرانی کودک می گردد و کودک با حضور و نزدیک بودن به والدین احساس کنترل و امنیت بیشتری دارد.

ممکن است اضطراب جدایی به دلیل سبک فرزندپروری شما رخ دهد معمولا والدین خیلی حساس و سختگیر و والدین خیلی آسان گیر با کودکانی دارای اضطراب جدایی مواجه می شوند. برخی از والدین بیش از اندازه نگران کودکان خود هستند و از او مراقبت می کنند و اجازه نمی دهند که او مستقل تر عمل کند بنابراین چنین کودکی نمی تواند به راحتی از والدین خود جدا شود.

گاهی اوقات والدین نگرش منفی نسبت به جامعه و امنیت کودک خود دارند که این نگرش در سنین کودکی خیلی راحت به کودک انتقال می یابد و باعث نگرانی او از حضور در جامعه یا مدرسه می گردد. باورها و عقاید شما به راحتی می تواند به کودکان انتقال یابد اگر شما محیط مدرسه یا پیش دبستانی را محیطی ناامن بدانید و یا دیدگاه مثبتی به پرسنل آنجا نداشته باشید معمولاً کودکان با شما هم نظر بوده و حتی بیشتر از شما احساس ناامنی می کنند.

برخی از کودکان بعد از مدتی حضور در مدرسه یا پیش دبستانی تمایلی به رفتن نشان نمی دهند که در این صورت بسیار اهمیت دارد والدین پیگیری کنند و بدانند چه مسئله ای باعث بروز این اتفاق شده است و هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایند چرا که در صورت آگاهی از این موضوع شناخت آنها نسبت به کودک بیشتر می شود و می توانند در برطرف کردن مسائل به او کمک کنند.
برخی از کودکان از بدو تولد خجالتی هستند و ممکن است به همین دلیل از حضور در مدرسه و پیش دبستانی و مهد کودک امتناع کنند که در این صورت روش های بسیاری وجود دارد تا بتوانید احساس خجالتی بودن کودکان را کمتر کنید.
عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان باید متناسب با سن خودشان باشد معمولاً کودکانی که بیش از اندازه احساس عدم اعتماد به نفس داشته باشند و اعتماد به نفس کافی نداشته باشند، معمولاً برای حضور در اجتماع های این چنینی به مشکل برمی خورند.

اگر شما هم کودکی با اختلال اضطراب جدایی شدید دارید باید به کمک یک مشاور علت را بررسی و ریشه یابی کنید و سپس نسبت به نوع و شدت اختلال راه حل یا روش درمان را به کار بگیرید.